یکی از انتقادهایی که به روانکاوی می‌شود، پر هزینه بودن آن است. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا روانکاوی تا این اندازه هزینه‌بر است. پس، با ما باشید تا به مهم‌ترین علت‌های گران بودن روانکاوی بپردازیم.

۱. روانکاو شدن، بسیار پر هزینه است

به این فکر کنید که استخدام یک وکیل چقدر هزینه‌بر است. مراجعان، شخصی را استخدام می‌کنند که سال‌های زیادی را تحصیل کرده است و مطمئنا این تحصیلات، پرهزینه است. برای درمانگران نیز این موضوع صادق است (اغلب درمانگران دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری) هستند، اما باورهای اشتباه نسبت به روان‌درمانی اجازه نمی‌دهد که افراد به روانکاوی به این شکل نگاه کنند. به خاطر داشته باشید که شما برای حرف زدن با یک دوست هزینه نمی‌کنید. بلکه، شما از یک متخصص سلامت روان کمک می‌گیرید.

۲. هزینه یک دفتر کار مناسب بالا است.

هزینه یک دفتر کار مناسب بالا است. اغلب درمانگران یا خودشان مطب دارند یا در مطب یک درمانگر دیگر کار می‌کنند که در هر دو حالت، بخشی از درآمد آن‌ها صرف هزینه های کلینیک از جمله اجاره و غیره می‌شود.

۳. درمانگران، بعد از دریافت مدرک، همچنان به تحصیلات خود ادامه می‌دهند

درمانگران، بعد از دریافت مدرک، همچنان به تحصیلات خود ادامه می‌دهند. درمانگران نیاز دارند که دانش خود را به روز کنند. در نتیجه به طور پیوسته در دوره‌های جدید شرکت می‌کنند و معمولا شرکت در این دوره ها ارزان نیست.

۴. روانکاو خودش نیاز به روانکاوی دارد

یک روانکاو خوب، در طول جلسه درمان، آرامش خود را حفظ می‌کند و نشان نمی‌دهد که تا چه اندازه، تحت تاثیر مسائل مراجع قرار گرفته است. اما این بدین معنی نیست که درمانگر هیچ‌گاه دچار استرس نمی‌شود. روانکاوان نیز، نیاز به درمانگر دارند تا به مسائل حل و فصل نشده خود بپردازند. در غیر این صورت، به احتمال زیاد، درمان مراجع تحت تاثیر مسائل شخصی درمانگر آسیب می‌بیند. مسلما روانکاو برای روانکاوی شدن باید هزینه زیادی را بپردازد.

۵. روانکاو، نیاز به سوپروایزر دارد.

روانکاو، نیاز به سوپروایزر دارد. اغلب روانکاوان یک سوپروایزر دارند که به آنها در درمان مراجعان کمک می‌کنند. این سوپروایزر، معمولا، یک درمانگر با تجربه‌تر است که حتی هزینه بالاتری دریافت می‌کند.

منبع: