پیشتر مطالبی پیرامون اختلال شخصیت مرزی در ساتیا مطرح شد، در این پست قصد داریم تا از نقطه‌نظر ذهنیت‌سازی، که در پست قبلی به آن پرداخته شد، به این مسئله نگاه شود.

بیشتر افراد در هنگام تجربۀ هیجانات شدید، به ویژه در بافت روابط میان‌فردی، موقتاً با نقص در ذهنیت‌سازی مواجه می‌شوند، یعنی دیگر قادر به لحاظ کردن آنچه در ذهن خود یا دیگری می‌گذرد نبوده و دچار سوءبرداشت دربارۀ یکدیگر می‌شوند. بنابراین ذهنیت‌سازی مستعد خطا، لغزش، و کاستی است و آنچه افراد دچار اختلال شخصیت مرزی را از دیگر افراد متمایز می‌کند نقص بیشتر در ذهنیت‌سازی است. این افراد اغلب تحت فشار روابط دلبستگی در ذهنیت‌سازی شکست خورده و درگیر حالات بدوی‌تر تجربۀ ذهنی، یعنی هم‌ارزی روانی، فرجام‌گرایی، و وانمود می‌شوند.

هم‌ارزی روانی بمعنای همسان دانستن واقعیت درونی و بیرونیست؛ گاهی حقیقت برای یک بیمار مرزی همان چیزیست که او فکر یا احساس می‌کند، هیچ اما و اگری نیست! هیچ بحثی نیست! و شواهد مخالف هیچ تغییری در این موضع ایجاد نمی‌کنند. وقتی پارتنر مرزی شما به این نتیجه بپرد (نه برسد) که او را دوست ندارید، حداقل تا بازگشت ذهنیت‌سازی وی شانسی برای اثبات خلاف آن نخواهید داشت! نوسان میان آرمانی‌سازی و بی‌ارزش‌سازی و دیگر بی‌ثباتی‌های یک بیمار مرزی با این حالت ذهنی قابل توضیح است.

در حالت فرجام‌گرایی همۀ آنچه اهمیت دارد اعمال عینی و قابل‌لمس بوده و بازنمایی‌های ذهنی برای فرد بی‌معنی هستند؛ دراینجا فرد تنها به‌واسطۀ اعمال مقاصد دیگران را فهمیده و درونیات خویش را به نمایش می‌گذارد. اگر شما به هر دلیلی امکان پاسخ دادن به پیام‌ پارتنر مرزی خویش را نداشته‌اید و هنگام بازگشت به گوشیتان با صدها پیام مواجه شدید تعجب نکنید، چراکه عدم پاسخدهی شما، برای او به معنای عدم اهمیت دادنتان به اوست. رفتارهای تکانشی و خودآسیب‌رسان بیماران مرزی نیز نمونه‌ای از تلاش‌های این افراد برای ابراز حالات درونی‌شان ازطریق اعمال است.

در حالت وانمود هیچ پلی میان واقعیت درونی و بیرونی وجود ندارد، دنیای ذهنی از دنیای خارجی جدا می‌شود. این حالتی از گسستگی است که با احساس غیرواقعی بودن، پوچی، بی‌معنایی و در موارد شدیدتر با حالات تجزیه‌ای در بیماران مرزی ارتباط دارد. وانمود گاهی تا جایی پیش می‌رود که موجودیت روان دیگر وابسته به موجودیت فیزیکی نیست و فرد دست به قطع عضو می‌زند.

منبع:

بخش‌هایی از صحبت‌های برندون آنرو در ویدیوی زیر:
https://youtu.be/GBxMbsq5jnA