رفتار جنسی از کشش تا عمل اشکال مختلفی به خود می‎گیرد. دست کم برای ما انسان‎ها، این اصلی‎ترین غریزه هر چیزی هست جز اصلی! همانطور که آلفرد کینزی پژوهشگر پیشرو در زمینۀ سکس عنوان می‎کند تنها قانون «ثابت» در رفتار جنسی انسان «تغییرپذیری» است. علاقۀ انسان به سکس امری نیست که تصادفاً روی بدهد یا ندهد، بلکه بیشتر یک قاعدۀ ذاتی است؛ بقای گونه به آن بستگی دارد. اگرچه میل جنسی در چرخۀ زندگی انسان، بسته به توقعات و رضایت‎مندی از روابط، دچار اوج و فرود می‎شود، بااین‎حال احتمالات به نفع سکس چیده شده‎اند: به عنوان مسیر دستیابی به پیوندجویی، صمیمیت، لذت، و حتی رشد و بالندگی.

افراد گوناگون به دلایل گوناگون درگیر فعالیت‎های جنسی گوناگون می‎شوند: برای حفظ کارکرد جنسی بدن، برای احساس خواستنی و جذاب بودن، برای اعمال قدرت در روابط زوجی، برای راضی کردن شریک جنسی، برای نزدیک‎تر شدن به شریک عاطفی بالقوه یا محکم‎تر شدن رابطۀ عاطفی، برای کاهش احساس اضطراب، برای احساس زنده بودن و … که شاید بتوان همۀ آن‎ها را در یک جمله خلاصه کرد: برای ارضای نیازهای بدنی، روانی، و ارتباطی خود. بااین‎حال این نیازها ممکن است بهنجار یا بیمارگونه باشند. ازطرفی پیچیدگی‎های جسمانی و روان‎شناختی سکس ایجاب می‎کند که افراد دیر یا زود در مقطعی از زندگی مشکلاتی را در رابطه با زندگی جنسی خود تجربه کنند.

زندگی جنسی انسان‎ با تعارضات درون‎روانی او درآمیخته است. دنیای جنسی ما شامل رفتارها، ترجیحات، و عادات خاص جنسی؛ انتخاب ابژۀ، فانتزی‎ها و رویاهای جنسی؛ بدکارکردی‎‎ها، انحرافات و اعتیادهای جنسی؛ و سرانجام گرایشات، هویت و نقش‎های جنسی همگی متأثر از تجاربی است که در گذشته با افراد مهم زندگی‎، به‎ویژه والدین، همشیرها و همسالان داشته‎ایم. ازطرفی سکس و مسائل پیرامون آن بخصوص در جوامع مذهبی‎ مثل جامعۀ ما همواره موضوع ممنوعیت بوده: تابویی جهت پنهان‎ ساختن، اجتناب کردن و واپس راندن، و نه بخش مهمی از زندگی جسمی و روانی انسان جهت تجربه کردن، ابراز نمودن و پرداخته شدن‎. موضوعی که همواره با احساسات متناقضی همراه بوده است: احساس برانگیختگی و لذت و درعین‎حال اضطراب و گناه؛ آنچه فرد تمنا، تمدن ممنوع، و سرانجام روان برای رسیدن به مصالحه سرکوب می‎کند. بااین‎حال می‎دانیم که آن‎چه به ناآگاه‎ رانده می‎شود، همان‎جا نخواهد ماند و به اشکال مختلفی خود را بروز خواهد داد.

منبع:

https://www.psychologytoday.com